• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78130
+
-

اردبیل در فهرست ۱۲ استان محروم صنعتی

رئیس سازمان صمت استان: برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و پرداخت تسهیلات در اولویت قرار دارد

صنعت
اردبیل در فهرست ۱۲ استان محروم صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به قرار گرفتن اردبیل در فهرست ۱۲ استان محروم کشور از افزایش حمایت‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد. به گزارش مهر «رامین صادقی» گفت: با توجه به قابلیت و وضعیت موجود در اردبیل، این استان در برنامه توسعه مناطق کم‌برخوردار کشور در فهرست ۱۲ استان محروم حوزه صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته تا حمایت‌های انجام‌یافته در این بخش بیش از پیش افزایش یابد.

به گفته وی قرارگیری در این فهرست می‌تواند زمینه را برای توجه بیشتر و تقویت بخش تولید و صنعت استان فراهم کند تا از آثار مثبت رونق صنعت در تمامی شهرهای مستعد استان بهره جست.  صادقی به مزایای توجه به صنعت در کشور و آثار مثبت آن در رونق تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و پرداخت تسهیلات به واحدهای دارای مشکل به یک اولویت مهم تبدیل شده است.

این مسئول قرارگیری اردبیل در برنامه توسعه استان‌های محروم را فرصتی برای تدوین برنامه‌های لازم به منظور بهسازی هرچه سریع‌تر واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و گفت: با رایزنی و جلسات مستمری که با مسئولان وزارت صنعت برگزار شده، رونق و توسعه بخش صنعت به یک اولویت اساسی تبدیل شده است. وی از تلاش برای جذب منابع لازم در بخش صنعت و معدن استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در منطقه خبر داد. 


احداث کارخانه فروسیلیسیم در خلخال 

استاندار اردبیل هم از راه‌اندازی کارخانه فروسیلیسیم در شهرستان خلخال با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، پهنه معدنی و زمین مورد نیاز برای احداث این کارخانه تامین می‌شود. «اکبر بهنامجو» افزود: با احداث و راه‌اندازی این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم برای 1500 نفر فراهم خواهد شد که تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و اشتغال جوانان جنوب استان خواهد داشت. علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دولت نیز 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث کارخانه فروسیلیسیم خلخال پرداخت می‌کند.  

بهنامجو با بیان این‌که فروسیلیس و فرومنگنز تولیدی این کارخانه در صنایع فولاد و برق و دیگر صنایع کاربرد دارد، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تولیدات این کارخانه علاوه بر تامین نیاز داخلی، به خارج صادر می‌شود که سالانه ۲۳ میلیون دلار ارز‌آوری برای کشور خواهد داشت. 


احداث 4 ناحیه صنعتی در اردبیل 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل هم با بیان این‌که ایجاد 4 ناحیه صنعتی جدید در استان در حال اجراست، گفت: ۱۰ ناحیه صنعتی دیگر نیز طی برنامه ششم توسعه در این استان راه‌اندازی خواهد شد.  «محمد اهلی» گفت: این نواحی در هشجین خلخال، انگوت گرمی، موران گرمی و کزج خلخال با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید راه‌اندازی خواهند شد. وی افزود: با ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی جدید صنعتی در روستاها و مناطق محروم این استان، شاهد رونق اقتصادی در مناطق محروم خواهیم بود. 

اهلی از آمادگی این شرکت به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی خبر داد و بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی مشوق‌های لازم را برای سرمایه‌گذارانی که اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی می‌کنند، در نظر گرفته است. برای تحقق رونق تولید مشوق‌های حمایتی در شهرک‌های صنعتی اعمال می‌شود تا در سال رونق تولید فضای حمایتی از اشتغال و تولید فراهم آید. 

اهلی تاکید کرد: این مشوق‌های اعطایی شامل واگذاری زمین، بخشودگی مالیات، تشویق‌ها در حوزه بهره‌برداری، اعطای عرصه‌های بزرگ سرمایه‌گذاران و همچنین مشوق‌های حوزه ایثارگران و نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است. 
وی با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان برای تحقق شعار رونق تولید ایجاد می‌شود، گفت: یکی از اهداف مهم شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید و اشتغال‌زایی است و تلاش می‌شود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، رونق تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرعت گیرد.  

اهلی بر روند رونق‌بخشی به واحدهای راکد و غیرفعال و همچنین کمک به رفع موانع تولید و حمایت از واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: با حمایت مسئولان و مدیران استانی مشکلات و کمبودهای شهرک‌های صنعتی استان رفع و به رونق و توسعه در این بخش کمک خواهد شد.  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با بیان این‌که حمایت از صنعتگر، اشتغال و کارآفرینی را به دنبال خواهد داشت، گفت: حمایت از صنایع کوچک به تولید زودبازده منجر شده و راهگشای رشد صنعت است. در حال حاضر ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اردبیل فعال است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید